Geita i hvite uker

Geita i hvite uker

Håvard serverer utvalgte juicer til de ulike rettene. Foto Morten Sæther.

Biff Tartar med Grapefruit & finger lime juice. Foto Morten Sæther.

| 17.11.2020


Raskt ute med juice-meny

Jeg har muligens misforstått – var det dere som først begynte å bruke uttrykket «hvite uker» om disse to-tre ukene i november?
– Det er mulig vi var de første til å benytte oss av det uttrykket i denne sammenhengen. Vi måtte informere litt ut til våre gjester som allerede hadde reservert og til folk som ønsket å reservere hos oss. I den forbindelsen fant vi det naturlig å kalle det for hvite uker.
Litt for at «hvit uke» er noe folk har kjennskap til og litt fordi vi ønsker å formidle ut at dette er en midlertidig løsning.

Hvor mange stoler er fjernet?
– Vi er vel i en særstilling i forhold til de fleste andre restauranter i det at vi aldri har opplevd verden uten Covid-19. Så sånn sett har vi aldri fjernet noen stoler, vi har bare unnlatt å sette dem inn før åpningen vår i september. Men dersom vi skulle fått inn maksimalt antall uten å bekymre oss om avstand, så kunne vi nok økt med seks stoler. Det høres kanskje ikke mye ut, men når vi er en restaurant med 24 sitteplasser så er seks stoler en forholdsvis kraftig økning.

Hvordan motiverer dere ansatte?
– Vi er en gjeng meget dyktige folk her på huset som i utgangspunktet er meget motiverte og lystne på å sørge for at Geita er et sted vi kan være stolte av å jobbe på. At vi nå er inne i en vanskelig periode får oss bare til å være ekstra bestemt på å gjøre vårt beste.
Dersom vi ikke gjør det, risikerer vi alle å stå uten jobb, og det er en situasjon vi vil gjøre alt for å unngå.

Hva kan skjenkebegrensningene bety for Geita?
– Skjenkestoppen gjør jo at man tenker litt mere over hvordan man gjør det i forhold til alkoholfri meny. Vi ønsker jo at våre gjester skal få en fullverdig opplevelse selv om vi ikke kan servere dem vin til maten. Som følge av dette har vi satt oss mye mer inn i hvordan den alkoholfrie drikken vi serverer går mot maten.

Er det noen bidrag her som dere kan dra nytte av framover – for eksempel beholde en alkoholfri meny?
– Absolutt, når vi har fått såpass god erfaring med alkoholfrie løsninger, så er dette noe vi ønsker å ta med oss videre. Det er jo flere gjester som ønsker et godt alkoholfritt alternativ og da er det viktig at vi har et godt tilbud til dem også etter at skjenkestoppen er borte.

Avbestillinger på grunn av selve skjenkestoppen?
– Ja, det var et par-tre dager der det kom inn en god del kanselleringer, dessverre. Vi gikk vel fra å ha en fullbooket restaurant for de tre ukene til å ha en restaurant med bare halvt belegg.
Men heldigvis har vi fått inn mange nye reservasjoner, som gjør at vi igjen har bra belegg på reservasjoner.
– Utfordringen er også at folk har større sannsynlighet for å avbestille kort opp mot ankomst på grunn av mistanke om smitte. Vi setter stor pris på at folk holder seg hjemme dersom de har symptomer. Men det gjør det vanskelig for oss å planlegge dagene.
– For gjestene våre finnes det jo nå en forholdsvis stor mulighet til å få bord på kort varsel også.
Så gjester som ønsker å sette seg på venteliste er alltid velkomne til å ta kontakt, så kan det hende de får reservasjon på kort varsel.

Hvorfor kan en restaurant drive lønnsomt uten alkoholservering mens en annen ikke kan det?
– Nå er nok denne perioden med skjenkestopp ikke en periode der man tenker på å drive lønnsomt. Her er det snakk om en periode der vi må jobbe for å overleve. Restaurantbransjen gjør alt de kan for å komme gjennom dette her nå, men det er en tøff periode for alle. Vi har alltid vært flinke til å tilpasse oss alle de reglene og forskriftene vi må følge. Men det er mange som har store utfordringer nå, og verre vil det bli dersom denne nedstengningen blir vedvarende.