Den tredje torsdag i november

Den tredje torsdag i november


| 18.11.2004


«Le Beaujolais nouveau est arrivé!» har man sagt i over førti år. Og hvordan er den? Det franske brasseriet «A Touch of France» holder seg til en Beaujolais village, som er den beste versjonen av Beaujolais nouveau. I skrivende stund foreligger ingen andre bedømmelser, men les hva vi synes.

For A Touch of France er lanseringsdagen 17.mai, 14.juli og julaften på en gang. Stamgjestene dukket opp allerede kvelden før, og i de nærmeste to ukene kommer mange for å smake årets første vin. Fra og med i dag kan Beaujolais nouveau i ulike varianter drikkes på noen av Oslos restauranter. Størst oppmerksomhet fikk Beaujolais nouveau i Europa på 1980- og 1990-tallet. I år er Japan den største avtageren, mens det tidligere har vært USA. I de senere årene har det vært populært å hevde at Beaujolais nouveau er uinteressant og bare et markedsføringsjippo. At det er en markedsføringssuksess er udiskutabelt, men det er galt å avvise Beaujolais nouveau som en indikator på årgangen og som et objekt for feiring i seg selv. Kvaliteten forbedres kontinuerlig, og i1998 kom nye reguleringer som innførte strengere produksjonsbetingelser.

Årets Beaujolais nouveau fra Trenel er meget frisk. Duften har ingen markante innslag av bestemte bær. Den har mye syre, noe som er å vente etter den sene blomstringen og den kjølige sommeren i år. Den kalde sommeren er vel også grunnen til at det ikke smaker banan, noe som ofte forekommer i Beaujolais nouveau.

Tidlig salg av vin fra årets høst skjedde allerede på 1800-tallet, men skjøt fart først for omkring femti år siden. Vindyrkere i mange regioner var helt på felgen, og markedet ble oversvømt av middelmådig vin som stadig færre kjøpte. På denne tiden fant noen på å konkurrere om hvem som først fikk bragt høstens nye vin raskest til Paris – eller til London. Det skapte stor oppmerksomhet og fornyet interesse for vin fra Beaujolais.

I 1951 ble lanseringen regulert, slik at ingen fikk sende ut flaskene før den tredje torsdag i november. Reglene er lempet på, slik at produsentene kan kjøre ut vinen en uke før lanseringen, en fornuftig ordning med tanke på at det i løpet av timer sendes ut 150 millioner flasker. Men ingen får selge eller servere en dråpe før lanseringsdagen.